• واکنش مشاور سازمان تامین اجتماعی به مشکلات کسب و کارها بخاطر حق بیمه قرارداد۱۳۹۷/۱۲/۱۵

    در برنامه پایش مطرح شد:
    واکنش مشاور سازمان تامین اجتماعی به مشکلات کسب و کارها بخاطر حق بیمه قرارداد
    مشاور عالی سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه نباید برای ارائه مفاصا حساب جهت دو ساعت کار،16.67 درصد از مبلغ یک قرارداد را مطالبه کنند،گفت: هفته آینده،آمار حق بیمه حاصل از دو روش لیست کارگران و حق بیمه قرارداد را ارائه می دهم.

    به نقل از روابط عمومی برنامه پایش، میهمان برنامه تلویزیونی پایش این هفته، فرخ ملک‌وند مشاور عالی سازمان تامین اجتماعی بود.

    این برنامه با یک کلیپ درمورد افزایش چشم‌گیر شکایات از سازمان تامین اجتماعی شروع شد تا جایی که بیش از 50 درصد شکایات از دستگاه‌های اجرایی کشور در دیوان عدالت اداری، به بحث تامین اجتماعی و درصدهای بالای حق بیمه قرارداد مربوط می‌شود.

    *سردرگمی تولیدکنندگان با بخش‌نامه‌های سلیقه‌ای

    دلاوری مجری برنامه با اشاره به صحبت با بیش از 400 تولیدکننده صنایع مختلف درباره مشکلات سازمان تامین اجتماعی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که همیشه از آن یاد می‌کنند دریای بخش‌نامه‌ها است و سازمان تامین اجتماعی کلی بخش‌نامه تولید می‌کند که خودش آن‌ها را صادر می‌کند و هر زمانی که بخش‌نامه‌ای توسط دیوان عدالت اداری باطل می‌شود به یک شکل دیگر دوباره بخش‌نامه را برمی‌گردانند.

    ملک‌وند در پاسخ با اشاره به اینکه بخش‌نامه‌ها موجب تسهیل امور مودیان بیمه‌ای می‌شود، گفت: البته من نمی‌توانم بگویم که بخش‌نامه‌ها ایرادی ندارند اما در موضوع بخش‌نامه‌ها، سازمان تامین اجتماعی به دنبال شفاف‌سازی و تسهیل امور بیمه‌ای برای مودیان بیمه‌ای و کارفرمایان است.

    ملک‌وند ادامه داد: ما یک گروه تلخیص، تجمیع قوانین داریم که بخش‌نامه‌های قدیمی را تجمیع می‌کنند مثلا 140 بخش‌نامه را به یک بخش‌نامه تبدیل می‌کنند و دلیل این بخش‌نامه‌های زیاد را قوانین زیاد و گذشتن تاریخ مصرف برخی از این قوانین، اعلام کرد.

    دلاوری در واکنش به این اظهارات ملک وند گفت: بخش‌نامه برای نحوه انجام صحیح قانون است ولی شما می‌گویید ما در حال حاضر 150 بخش‌نامه را در یک بخش‌نامه قرار دادیم. پس مشخص است که آن دستگاه در ابتدا این بخش‌نامه‌ها را اشتباه نوشته است که الان همه را می‌توانند تجمیع کنند.

    * واکنش ملک وند به اخذ حق بیمه قرارداد پیمانکاری از فاکتور خرید

    در ادامه برنامه، آقای مظاهری کارشناس اقتصادی برنامه به مشکلات تولیدکنندگان در مواجهه با تامین اجتماعی به صورت موردی ورود کرد.

    اولین مورد از مشکلات کسب و کارها با سازمان تامین اجتماعی، مربوط به یک شرکت تست رنگ بود؛ همه کارگران این مجموعه به صورت پرداخت حق بیمه معمولی ماهیانه، بیمه می‌شوند. مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که به ازای هر فاکتور صادر شده توسط شرکت، کارفرما از این شرکت مفاصا حساب تامین اجتماعی را می‌خواهد؛ همین موضوع، مشکلات فراوانی را برای این تولیدکننده ایجاد کرده است.

    ملک‌وند با اشاره به عدم اخذ حق بیمه قرارداد از روی فاکتور خرید و فروش گفت: فاکتور خرید یا فروش مشمول کسر حق بیمه نمی‌باشد مگر اینکه قراردادی پشت آن باشد، به این صورت که تولیدکننده یک قرارداد بسته است که در کارگاه ثابت خودش، طی یک قرارداد، یک حجمی از کالا را تولید کند.

    دلاوری مجری برنامه با اشاره به صحبت‌های حمیدرضا صالحی درمورد اخذ حق بیمه از فاکتور خرید یک شرکت، اظهار داشت: جاهایی بوده که حتی روی فاکتور خریدوفروش هم از ما بیمه گرفتند، در مواردی بوده است که قرارداد مربوط به خرید جنس توسط شرکتی بوده ولی باز سازمان حق بیمه قرارداد روی آن گذاشته است.

    مشاور عالی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به عدم رویارویی تامین اجتماعی با صنعت ادامه داد: من به عنوان یک مسئول قدیمی با شما صحبت می‌کنم، صنعت مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور است، حیات و ممات اجتماع نیز اقتصاد است؛ پس به عنوان وظیفه باید به کارفرمایان احترام گذاشت. در هیچ یک از بخش‌نامه‌های سازمان تامین اجتماعی، فاکتور خرید و فروش مشمول اخذ حق بیمه قرارداد نیست، مگر اینکه فاکتور به صورت یک قرارداد پیمانکاری باشد، در آن صورت تامین اجتماعی با توجه به بخش‌نامه های مربوطه می‌تواند از روی آن حق بیمه قرارداد بگیرد.

    دلاوری مجری برنامه با اشاره به ذی‌نفع بودن کارشناسان سازمان تامین اجتماعی از اخذ حق بیمه روی فاکتور خرید و فروش، گفت: کارفرمایی، یک فاکتور را برای بازرس شما می‌آورد، کارشناس این فاکتور را به عنوان قرارداد پیمانکاری درنظر می‌گیرد ولی کارفرما فقط خرید یا فروش کالا را انجام داده است و واقعا فاکتور بوده است ولی کارشناس تامین اجتماعی با تفسیر به رای از قانون می‌تواند از فاکتور خرید و فروش هم حق بیمه بگیرد.

    ملک‌وند در همین رابطه اظهار داشت: باید مصداقی به موضوع ورود کرد و نمی‌توان نظر قطعی داد ولی مطمئنا ما خودمان را رودروی صنعت قرار نمی‌دهیم.

    در ادامه برنامه، دلاوری در رابطه با اخذ حق بیمه قرارداد در کنار اخذ حق بیمه کارگران از طریق لیست ارائه دستمزد، گفت: اگر حق بیمه کارگران از طریق ارائه لیست پرداخت شده است دیگر چه نیازی به بررسی قراردادها و اخذ حق بیمه از روی قراردادها، است؛ آن هم وقتی که تمام کارگران تمام وقت در کارگاه مشغول بوده‌اند و حق بیمه خود را می‌پردازند.

    ملک‌وند درباره این موضوع اظهار داشت: تامین اجتماعی اطلاعات مربوط به حق بیمه کارگران به هر دو روش، ارائه لیست کارگران و انواع قراردادهای پیمانکاری تولیدکننده را از تولیدکننده می‌گیرد و در انتها با محاسبه هر دو روش؛ آن مبلغی که زیادتر بود را به عنوان حق بیمه اصلی آن کارفرما به اطلاعش می‌رساند و آن را دریافت می‌کند. البته در قانون کارگاه‌های ثابت معاف از پرداخت حق بیمه هستند و دلیل اخذ حق بیمه از این کارگاه تست رنگ جای سوال دارد.

    *تبعات حق بیمه قرارداد در روابط کارفرما و پیمانکار

    دومین مورد، مربوط به یک شرکت مشاوره کسب و کار بوده است که همه اعضای آن، بازنشستگان دانشگاهی یا افرادی با بیمه‌های غیر از تامین اجتماعی هستند، با وجود اینکه این شرکت عملا بیمه شده‌ای اجباری برای سازمان تامین اجتماعی ندارد، اما طرف حساب‌های شرکت برای پرداخت پول مشاوره، نیاز به مفاصا حساب تامین اجتماعی دارند و از این طریق مشکلات فراوانی برای این شرکت ایجاد شده است.

    ملک‌وند با اشاره به اینکه این قضیه به سازمان تامین اجتماعی برنمی‌گردد بلکه به کارفرما و واگذارنده کار بر می‌گردد، اظهار داشت: برای اینکه واگذارنده کار، پول پیمانکار را ندهد و بخشی از پول را نزد خودش نگه دارد در صورت وضعیت کار، ضریب 16.67 را در کار تعیین می‌کند و به همان میزان نزد خود نگه می‌دارد تا زمانی که پیمانکار مفاصا حساب بیاورد، مزایای این کار در نگه‌داری پول کار انجام شده نزد کارفرما و افزایش نقدینگی اوست.

    دلاوری مجری برنامه، با اشاره به اینکه در هنگام ارائه مفاصا حساب، کارشناس تامین اجتماعی نیز به دنبال اخذ حق بیمه قرارداد با ضرایب بالا است، اظهار داشت: وقتی پیمانکار نزد تامین اجتماعی می‌آید تا مفاصا حساب بگیرد، کارشناس شما هم دنبال این است که ضرایب بالا حق بیمه قرارداد را دریافت کند و همواره اصل را بر گرفتن می‌دانید نه نگرفتن، این موضوع به پیمانکار آسیب بسیاری زده است و اتفاقا اینجا زمینه فساد را هم برای کارفرما و هم برای تامین اجتماعی باز گذاشته است.

    ملک‌وند با اشاره به مظلومیت تامین اجتماعی، ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی واقعا مظلوم است، ما همواره مدافع حقوق کارگر و کارفرما بوده‌ایم، رابطه ما با کسب‌ و کارها و کارگران مثل ماهی و آب است و اگر آن‌ها نباشند ما نیز نیستیم و اراده مدیران سازمان نیز در حل این مشکلات است.

    مجری برنامه در این لحظه واکنش نشان داد و گفت: اراده به عمل است که هم کارگر و هم کارفرما همه ناراضی هستند اما مورد واقعی است این بنده خدا باید چه کند؟

    ملک‌وند اظهار داشت: این مورد که یک کار پژوهشی است مطمئنا اشتباه بوده و ضریب 16.67 اصلا درست نیست و مطمئنا واگذارنده کار برای سود خودش این ضرایب بالا را در صورت وضعیت آن کار تعیین کرده است وگرنه اصلا من تعجب می‎کنم که با چنین ضرایبی، سازمان تامین اجتماعی بخواهد برای چنین کاری مفاصا حساب بدهد.

    *برای دو ساعت کار نباید حق بیمه قرارداد پرداخت شود

    مورد سوم فردی بود که به خاطر دو ساعت فیلمبرداری از یک جلسه، باید 16.67 درصد از مبلغ کل قرارداد را به عنوان حق بیمه به تامین اجتماعی بپردازد تا مفاصا حساب بگیرد.

    ملک‌وند با بیان اینکه باید به این مورد رسیدگی شود، گفت: نباید برای ارائه مفاصا حساب جهت دو ساعت کار، 16.67 درصد از مبلغ یک قرارداد را مطالبه کنند.

    *قول سازمان تامین اجتماعی برای ایجاد شفافیت

    مظاهری کارشناس اقتصادی برنامه با اشاره به اینکه بحث مفاصا حساب بسیار بحث مهمی است از ملک‌وند درخواست کرد که آمار دقیق و شفاف حق بیمه حاصل از دو روش لیست کارگران و حق بیمه قرارداد را به تفکیک ارائه دهد.

    ملک‌وند نیز با بیان اینکه آمار دقیق وجود دارد ولی متاسفانه الان در دسترس نیست، قول داد که از طریق برنامه پایش در هفته آینده این آمار را به تفکیک و شفاف ارائه بدهد.

    *سیستم مکانیزه سازمان تامین اجتماعی به زودی راه اندازی می شود

    آخرین مورد برنامه یک‌شنبه شب پایش مربوط به قوانین دست و پا گیر و عدم به روزرسانی این قوانین با توجه به امکانات روز و پیدایش صنعت IT، بود. جایی که یک کارفرما جهت اخذ مفاصا حساب از تامین اجتماعی برای کارهای انجام شده توسط کارگران در شهرهای مختلف کشور، باید به همان شهرستان‌ها برود تا مفاصا حساب بگیرد.

    ملک‌وند با اشاره به آغاز به کار چندین خدمت اینترنتی در سایت تامین اجتماعی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی یکی از پیشرفته‌ترین سازمان‌های بیمه‌ای در تمام دنیا است و در تلاش هستیم تا خدمات رودررو را حذف کنیم. در مرحله اول، 68 خدمت تامین اجتماعی به صورت مکانیزه انجام گیرد، در حال حاضر نیز این سیستم در مرحله حدس‌وخطا است که با پیشرفت سیستم‌های مکانیزه این قبیل مشکلات را حل کرد.

    دلاوری مجری برنامه با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات هنوز درگیر چنین مواردی هستیم، اظهار داشت: آقای ملک‌وند شما می‌گویید جزو پیشرفته‌ترین سازمان‌های بیمه‌ای جهان هستید اما هنوز یک سیستم نداریم که برای یک شرکت این چنینی که خدمات فرااستانی انجام می‌دهد، بتواند کارهای تامین اجتماعی را از یک شهر حل و فصل کند این دیگر سیستم پیچیده‌ای نیست بلکه کبوتر نامه‌بر است.

    مشاور عالی تامین اجتماعی اظهار داشت: این سیستم به زودی اجرا می‌شود و مودیان می‌توانند از سیستم نرم‌افزاری مکانیزه سازمان که از جامعیت قابل قبولی برخوردار است، این امکان را به زودی و ظرف مدت کوتاهی بتوانند از دفتر مرکزی خود، مفاصا حساب را اخذ کند ولی زمان دقیقی برای راه‌اندازی سیستم گفته نشد.

    البته ملک وند در برابر اصرار مجری برنامه برای اعلام یک زمان مشخص برای راه‎اندازی سیستم، حاضر نشد هیچ زمان مشخصی ارائه دهد.